Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

måndag 12 maj 2014

Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson

Den blott 5-åriga Nombeko Mayeki växer upp i Sydafrika. Hon fick börja arbeta som latrin tömmare för att försörja sig och hennes mor. Men tack vare sin begåvning och matematiska förmåga tog hon sig därifrån. Fick arbeta med ingenjörer som arbetade med kärnvapen. Bara genom att läsa, som hon lärt sig, deras bibliotek lärde hon sig mer än de. Där fanns också tre kinesiska flickor med vacklande omdöme.
Samtidigt växte det upp ett tvillingpar i Sverige. Pappan ville bara ha en son så han registrerade bara den ena. Det blev Holger 1 och Holger 2. Den ena intelligent  och den andra något mindre. Samt  Celeste dotter till en bankdirektör, om är arg på hela omvärlden. Det är möten  med presidenter och agenter. Boken gör upp om rasism, maktfullhet, apartheid.
Men någon bok som hundraåringen blir det inte.2/5 poäng.

1 kommentar:

  1. Jag har nyligen lyssnat på denna bok. Jag tycker att den är galet kul, men kan hålla med om att Hundraåringen är snäppet bättre. Kanske är det skillnad på att läsa och lyssna. Det beror ju väldigt mycket på hur uppläsaren låter, hur jag uppfattar boken.
    Kram - Anna

    SvaraRadera